söndag 11 mars 2012

Några rader om en hjärnträningsbok


Michael Powells bok "Kickstarta hjärnkontoret" (Kakao, 2011) är en riktigt bra bok med allehanda tips om hur man kan använda hjärnan på ett bättre sätt. Jag ger den en fyra på en femgradig skala. Om den hade haft ett register, så kunde betyget blivit en femma. Layouten är riktigt tilltalande och dispositionen är någorlunda klar och redig. Men jag vet inte var de fick "50 smarta tips" ifrån. Boken innehåller nästan 60 kapitel och så gott som varje kapitel har flera goda råd. En annan underlighet är etiketterna högst upp på varje högersida: "fysiskt, känslomässigt, själsligt, sensoriskt, limbiska systemet, kreativt, proprioceptiskt, metakognitivt". Det känns en aning krystat och jag undrar till vilken nytta det är - när man ändå inte har något schema över vilka kapitel som får vilka etiketter.

En del av innehållet är gammal skåpmat, men mycket är nytt för mig.
Här finns tips om nyttig mat, hur man stressar av, hur man förbättrar arbetsminnet etc. En positiv och stärkande bok som bör läppjas i lagom stora portioner. Att sträckläsa den från pärm till pärm kan bli lite väl "mastigt".

Exempel på bra tips? Jag väljer "10 hjärnförstärkare":
1. Sov
2. Träna
3. Lär dig något nytt
4. Ät hälsosam mat
5. Umgås
6. Egentid
7. Lär dig spela piano
8. Skratt
9. Ersätt dåliga vanor med bra vanor
10. Utmana dina föreställningar
(s. 18ff)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar