fredag 15 april 2011

I Skåne mår Jantelagen hur bra som helst?

Jag har en liten hypotes: jag tror att Jantelagen är olika stark i olika landskap. Jag tror att den är extra stark i Skåne.

Jag tror att det var en av de bästa saker som någonsin har hänt i hela mitt liv: att jag kom bort från Skåne. Jag misstänker att jag skulle ha gått under eller blivit en total nolla om jag hade stannat kvar i Skåne. Jag hade troligen blivit tillintetgjord och kvävts. Det hade kvittat vad jag hade gjort eller hur "duktig" jag hade varit. Ingen hade ändå räknat med mig.

En sann historia som har lite relevans i sammanhanget: En av mina bröder var fruktansvärt duktig i skolan. Han var en lysande stjärna i gymnasiet. När jag sedan kom in på gymnasiet och skulle ha min första kemilektion frågade läraren:
- Är du bror till [Censur]?
Jag:
- Ja(?)
Läraren:
- Är du lika duktig som honom, så kommer vi att få trevligt ihop.

Sug på den.

Den frågan och den kommentaren har förföljt mig hela livet. Det var ju underförstått "Om du inte är lika duktig som din bror, så kommer vi inte att få trevligt ihop".

Jag har alltid levt i skuggan av mina äldre bröder. Det var nog det bästa som skedde - att jag kom bort därifrån. I närheten av dem skulle jag ha varit en skuggfigur.
En "Nowhere Man".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar