fredag 8 april 2011

Några rader om "Hämnden"

Sedd:
Susanne Bier är en av mina favoritregissörer. Efter att ha sett "Hämnden" tycker jag likadant. Jag tycker mycket om hennes sätt att berätta en historia, hennes dramaturgi, hennes användande av musik, hennes val av kamerapositioner m.m.

I min s.k. bok får "Hämnden" en stark fyra. De kritiker som har gett filmen en trea förstår jag mig inte på. Har de hjärta av sten? Hur kan man som en recensent påstå "att det är omöjligt att gjuta riktigt liv i en berättelse med Biers arrangerade pekpinnesdramaturgi är 'Hämnden' ett skolexempel på"? Vad är det för nonsens? Vad menas med "arrangerade pekpinnesdramaturgi"? Trams. Vadå "riktigt liv"? Vad behöver den recensenten för att bli nöjd? 3D? Susanne Biers senare filmer engagerar alltid. De är fulla av liv. Om man inte ser eller uppfattar det, så är det inte Biers fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar