lördag 16 april 2011

Rätten till känslor

Jag får anknyta till den tidigare posten om Magnus Malms bok "Ett hjärta större än världen". Han menade där bl.a. att det var tokigt att göra vreden till en dödssynd. Jag förstår vad han menar.

Känslor ljuger inte. Är det så jag känner, så är det så jag känner. Det finns en anledning till känslan.

Det händer mig då och då att jag tar väldigt illa vid mig och blir upprörd, irriterad, förbannad etc. När den person som har orsakat detta då säger "Du får inte ta det på det viset", så kan jag bli ännu mera irriterad. Jag får visst ta det på det viset! Det är min första känslomässiga reaktion. Jag har rätt att känna det jag känner. Om det sedan visar sig att det var en irrationell reaktion - ja, det är en annan sak. Men känslorna ljuger aldrig. Kände jag mig t.ex. förolämpad, så kände jag mig förolämpad. Rätt eller fel, men så blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar