tisdag 31 maj 2011

En gammal goding



Det är märkligt, men jag har nog inte bloggat om den här boken tidigare. Den är en klassiker i sin genre. Just det här exemplaret fick jag när fyllde 22 år och denna tredje upplaga gavs ut 1969. Det betyder, att boken fanns kvar i bokhandeln några år efter utgivningen. Numera får man vara glad om man hittar en bok ett år efter utgivningen, känns det som. - Nå, till saken.

Den här boken har det mesta man kan begära i den här vägen. Det är "blandade nötter", "logik för nybörjare", "magiska kvadrater", tändsticksproblem, problem med brickor m.m. Jag tror på fullt allvar att den här boken har varit stilbildande för senare böcker i samma ämne. Och om man bara vill äga en enda bok med sådana här s.k. tankenötter, så är det nog den här man skall ha.

Som vanligt älskar jag att hitta på alternativa lösningar. Så även här. Problem nr 110 i den här boken handlar om att dela en födelsedagstårta rättvist. Tårtan skall delas i fyra bitar och de måste vara exakt lika stora och samtidigt skall varje bit innehålla två kanderade fruktbitar. Lösningen i facit är osedvanligt krånglig. Man har delat upp tårtan i 4x5 kvadrater och varje bit består av fem sådana kvadrater formerade på olika sätt.




Min enkla och eleganta lösning består i att skära två snitt genom tårtan längs med de båda diagonalerna. Då blir det fyra bitar med två fruktbitar i varje.

Summa summarum: detta är en riktigt go' bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar