torsdag 24 februari 2011

Jag slaktar heliga kor

Ibland blir jag trött på allt prat om sociala medier, interaktivitet och tvåvägskommunikation. Heliga kor verkar de vara. Vad är det för fel på envägskommunikation? Radioprogram och TV-program är ofta envägskommunikation. Är de därför av lägre värde än tvåvägskommunikation? Är interaktivitet automatiskt bra? Nej, nej, nej! Vad är det för fel på en konsert? Måste publiken vara med och spela musiken? Nej!

Interaktivitet tar sig ofta uttryck i rent dravel. Det är som en töntdiskussion.
Person 1: Blaha, blaha, blaha.
Person 2: Just det! Blaha, blaha, blaha.
Person 3: Men det tycker inte jag! Blaha, blaha, blaha.

Nä. Ibland längtar jag efter en riktig gammaldags katederundervisning med envägskommunikation och korvstoppning. Ah, dessa underbara lektioner man kunde ha i gymnasiet och på universitetet - då man "bara" satt och sög i sig all kunskap! Inte en massa dösnack och ifrågasättanden av allt möjligt. Respekt för alla som visste bättre. Nu skall man visst resonera sig fram till all kunskap - uppfinna hjulet en gång till. Man skall vara "delaktig" och "medskapande" och interaktiv. Man skall prata sig fram till Sanningen. Halleluja. Helig, helig, helig är interaktiviteten. Ingen vet och kan någonting bättre än någon annan? Ingen har rätt att säga "Nu håller du tyst och lyssnar på mig - eftersom jag råkar veta bäst!"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar