söndag 4 september 2011

Några rader kring en bok om Jesus


Seth Erlandssons bok "Vem är han? : den verklige Jesus från Nasaret" (2007) är en bok som verkligen går till botten - alltså gräver djupt. Man skulle kunna säga, att den är lite nördig. Författaren är kolossalt noggrann. Jag får erkänna att jag inte orkar läsa vartenda ord. Jag fattar poängen ändå.

Att hävda - som några svenska författare har gjort - att Jesus aldrig funnits måste vara ett stolleprov. För mig framstår det ställt bortom alt tvivel att Jesus verkligen har funnits. En annan fråga är om han var Guds son eller bara en tokig människa med väldigt storhetsvansinne. Efter att ha läst den här boken är jag stärkt i min tro. Han var Guds son, dog och återuppstod.

Sedan må ni tycka att jag är en dåre eller vad ni vill. Lite om författaren kan du läsa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar