söndag 25 september 2011

Polanski påminner om Polanski

Sedd:


Jag kanske borde låta bli att skriva något om en Polanskifilm - eftersom Polanski är en av mina främsta favoritregissörer. Jag rankar flera av hans filmer som filmhistoriens största verk. Och jag vågar påstå att jag skulle kunna identifiera en Polanskifilm som en film av Polanski vid ett "blindtest". Han har en egen stil som han har finslipat intill fulländning - och jag avgudar den.

När jag ser "The Ghost Writer" ser jag ännu ett mästerverk av mästaren. Men han kan bättre. Ett mindre mästerverk av Polanski är dock ett mästerverk. Här känner jag igen hans hantverk från "Rosemarys baby", "Tess" och "Chinatown" - för att bara nämna tre av hans storverk.

Det finns nog ingen annan filmregissör som är så makalöst skicklig på att göra exakt lagom långa scener, åkningar och panoreringar. Hans "tajming" är enastående. Och han är fenomenal på att använda eller inte använda musik respektive tystnad. För att inte nämna hans sätt att skapa stämning...

Svenska recensenter skrev så här. Jag håller väl mest med SvD - men jag är inte beredd att ge full pott. Jag skulle ha gett fem prickar på tärningen. Hänvisningen till "Chinatown" är helt adekvat och relevant - men "Chinatown" är snäppet bättre än "The Ghost Writer".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar