söndag 21 mars 2010

En bok för daglig andakt

Det var Göran Skytte - i "På väg" - som ledde in mig till den här boken (denna tryckning från 2007). Det var bra. Denna bok är en sådan bok som jag kommer att återvända till. Jag kommer sannolikt att köpa den så småningom, ty den är en sådan man bör äga. Man bör göra understrykningar och skriva små marginalanteckningar.
Här finns många tänkvärda saker. Stoff som detta skall inte slukas, det skall läppjas. Egentligen är det nog bäst att läsa bara en sida per dag - eftersom varje sida just handlar om en särskild dag.

Tänk t.ex. att jag skulle behöva bli så här pass gammal innan jag i en bok fick läsa en kristallklar förklaring till hur och varför man gör korstecknet.

"(...) 365 texter - en kort läsning för varje dag på året. Läsningen tar inte mer än ett par minuter i anspråk, men den kan fördjupa ditt förhållande till Gud och ge kraft och styrka för ett helt liv.
Denna nu närmast klassiska andaktsbok kom ut första gången 1994. Sedan dess har den varit till stöd för otaliga människor." (Citerat ur pärmens baksida.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar