måndag 29 mars 2010

Från ett besök i Köpenhamn

Vi körde till Skåne och hälsade på goda vänner. Tillsammans körde vi sedan till Köpenhamn. När vi hade kommit fram var vi lite hungriga och tänkte leta upp ett ställe där våra bekanta tidigare hade ätit goda danska "smörrebröd". När vi hade promenerat fram till platsen visade det sig att lokalerna nu i stället rymde en thailändsk restaurang - öppen tre dagar i veckan. Irriterande... Vi fick leta upp ett annat ställe som kunde servera oss äkta danska smörgåsar. Vi hamnade här:
Där åt jag denna godbit - rödspätta med remouladsås på en skiva mörkt bröd:
Efter detta "gjorde" vi Ströget. Alltid trevligt!

Dagen efter körde vi till Assistens Kirkegård. Det var min idé. Jag ville besöka några gravar. Här saxofonisten Ben Websters gravsten:
Här H. C. Andersens:
Här Sören Kierkegaards delade gravsten:
Min fru tog en bild på mig när jag stod där vid Sörens grav. Jag stod där och tänkte att det var ynkligt att Nordens i mitt tycke störste filosof inte kunde fått en stiligare gravsten. Men sedan tänkte jag att han själv nog inte hade önskat sig något annat än detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar