torsdag 17 juni 2010

Att lära sig uttal - en artighetssak

Nu kan du ju gissa vart jag tänker resa på semestern...


Det är inte första gången jag reser till det landet. Den här gången tänkte jag använda några italienska fraser och uttryckssätt när jag är där. Jag tycker det tillhör god ton. Därför tänkte jag att det kunde vara lämpligt att låna den här boken.

Den verkar vara riktigt bra. Jag gillar dispositionen utifrån olika "fasta situationer" (för att nu låna ett ständigt uttryck från fotbollskommentatorer) - som t.ex. "Logi", "Äta och dricka", "Sightseeing och utflykter", "Nöjen" och "Shopping". Jag är särskilt tacksam för uttalsreglerna i början av boken. Visste du t.ex. att s uttalas som z mellan vokaler? Det visste inte jag.

Här kan man ju annars lära sig ett och annat om uttal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar