tisdag 29 juni 2010

Några rader om "Hedersmordet på Pela"

Det är en prövning att läsa Lena Katarina Swanbergs bok "Hedersmordet på Pela" (Originalupplaga 2002, denna upplaga 2003). Jag tänkte läsa ut den, men jag pallar inte. Jag blir så illa berörd att läsningen går att jämföra med självplågeri. Nu får det vara nog. Jag orkar inte läsa färdigt den här boken. Och det är i det här sammanhanget ett mycket bra betyg.


En kort beskrivning av boken finner du här. Jag rekommenderar varenda läskunnig människa att läsa denna bok.

Vedervärdigt är ett passande ord för detta s.k. hedersmord. Pela blev mördad för att hon hade dragit skam över familjen och släkten - bl.a. genom att rymma hemifrån. Bland irakiska kurder bestraffas sådant med döden. Enda sättet att återupprätta hedern är att döda den person som har skämt ut släkten. Pela skämde ut släkten därför att hon hade blivit "försvenskad". Hennes far och farbröder lurade i henne att hon måste gifta sig med en kurd i Irak för att hon skulle kunna förlåtas. Det var inte sant. Det var aldrig meningen att det skulle bli något bröllop. Pela dödades i Dahouk av sin far och sina farbröder. Farbröderna var svenska medborgare och hamnade i svenskt fängelse. Fadern var inte svensk medborgare och satt löjligt kort tid i irakiskt fängelse.

Läs denna bok! Sedan kanske du blir lite på din vakt när du ser eller hör ordet "mångkultur".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar