söndag 7 november 2010

Några rader om ett franskt mästerverk

Det finns, tror jag, böcker som kan förändra en läsares liv. Sådana böcker får en att fundera "Vad hade hänt om jag inte hade läst den boken just då?". Georges Bernanos' bok "Prästmans dagbok" är en sådan bok som kanske skulle ha lett mitt liv in på andra vägar om jag hade läst den som tonåring. Nu läste jag den inte som tonåring - jag läste den nyss.

Det franska originalet kom 1936 och den första svenska upplagan kom 1947. På bakre pärmen fanns texten nedan. (Klicka för att förstora.) Där står bl.a.: "(...) kan nämnas vid Dostojevskij's sida". Och det är sant! Det här är en av de "djupaste" romaner jag någonsin har läst. Här finns dialoger, funderingar och tankegångar som vi finner alltför sällan i romaner.


Längst ned står det: "Läs vidare om författaren och romanens innehåll i Sven Stolpes orienterande ord på omslagets insida." Det hade jag väldigt gärna gjort - om det hade varit möjligt. Något ljushuvud bland de biblioteksanställda på den tiden har klippt bort den texten och inte sparat den på lämplig plats i boken! Sådant gör mig milt vansinnig. Om det är någon därute som har tillgång till Sven Stolpes text om denna bok, så vill jag gärna ta emot en kopia av den!

En bok som försöker skildra en ung prästs liv på landet måste rimligtvis handla om Gud, tro, tvivel, skuld, skam, synd, förlåtelse, bön m.fl. relaterade ämnen. Och givetvis handlar denna bok om just det. Det kan måhända tyckas tråkigt, men så är det alls inte.

Ett par citat:

"Ja, människan är ändå alltid sin egen fiende, sin hemliga och lömska fiende. Var än det onda sås ut, så kan man vara alldeles säker på att det nog skall slå rot. Medan minsta utsäde av något, som är gott, måste ha en alldeles särskild tur, alldeles speciella möjligheter för att inte kvävas..." (s. 122)

"Bönen finns som instinkt djupt inne i oss alla, och den är inte mindre svårförklarlig än andra instinkter." (s. 319)


Boken har filmats i regi av Robert Bresson - omnämnt här. Boken är även omnämnd bl.a. i Tidningen Kulturen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar