måndag 29 november 2010

Övergivna platser

Den här boken (från 2007) gör mig nedstämd. Jag vet inte om jag orkar läsa dess fortsättning - "Övergivna platser. 2" (från 2008) och annat i dess spår. Det som gör mig nedstämd är det trista faktum som kan uttryckas med "All things must pass".

(Bilden är delvis beskuren i vänsterkant p.g.a. att boken är för stor för en enda scanning.)

Det här handlar om grandiosa drömmar och flotta visioner som förverkligas, har sin storhetstid och sedan faller ihop och blir till ruiner. Vi ser stark uppgång och platt fall.

Boken består av tre stora delar: "Rörelser i den växande förkastningen" - med exempel som Blädinge, Bränneborna, hotellet i Falköping och Buketten, "Det planerade folkhemmets svanesång" - med exempel som Fredriksberg, Hallstahammar, Yxhult och Götaverken, "Hundra år senare. En resa i Nils Holgerssons spår" - med exempel som Gusums bruk, Jordberga och plywood.

Omslagsbilden är gissningsvis tagen i Gusums bruk - men hade nästan lika gärna kunnat ha tagits på Grönvalls Läderfabrik i Ängelholm - se en personlig hemsida här.

Jag blir nedstämd - eller kanske är det mera adekvat att kalla det ödmjuk. Jag kommer att tänka på HasseåTages gamla klassiker "Var blev ni av, ljuva drömmar".

Läs mera om boken här och besök Jörnmarks YouTube-
kanal här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar