tisdag 16 november 2010

Versprosa / prosavers

I förra veckan bloggade jag om en bok av Tage Danielsson - här. Någon hade hävdat, att Tage Danielsson var den störste av moderna svenska tänkare. Nå, i så fall måste också Göran Palm räknas som en annan stor svensk tänkare. Ett exempel på hans klokskap är "Dikter på vers och prosa" (1976). Och ja, blinkningen till August Strindberg var avsiktlig.


Dikterna är indelade enligt följande. Satiriska, lyriska, översatta, lodräta, läro-, kortslutnings-, berättande, språk-, dramatiska och vågräta. De visar fram ett mycket levande intellekt som har lätt för att uttrycka sig och gärna gör det på ett sällsynt personligt sätt. Djupt allvar blandas med ett mera skämtsamt lynne. Jag gillar den här boken väldigt mycket. Den är en sådan bok som jag gärna själv skulle ha skrivit om jag hade kunnat.

Här finns alltså dikter från 1948 - då han för första gången fick en dikt publicerad - fram till 1976. De har framför allt hämtats ur "Hundens besök" (1961), "Världen ser dig" (1964), "Vad kan man göra" (1969) och "Varför har nätterna inga namn" (1971). Jag tycker de är exemplariskt klara och rediga dikter - på vers eller prosa. Ibland kan jag undra var gränsen går mellan prosadikter och vanlig prosa, men strunt samma. Bra litteratur är bra litteratur - oavsett genre.

Dags för några citat!

"HAVET

Jag står framför havet.
Där är det.
Där är havet.
Jag tittar på det.
Havet. Jaha.
Det är som på Louvren."
(s. 52)

"VÄNSTERN OCH FOLKET

Ett avantgarde gör ingen sommar.
Utan de andra spirar inget gräs.
Vi måste lyftas fram.
Och lyfter ingen oss är felet vårt."
(s. 120)

"Mardrömmen är ett land där råttorna vet att katten är borta hela natten." (s. 143)

"När sanningen kommer ser den ofta ut som en lögn, därför att den är så chockerande olik allt man dittills upplevt som sanning." (s. 144)

"Ensamhet är att inte stå ut med sitt eget sällskap." (s. 152)

"(...) Jag går fram och tillbaka över golvet.
Hur vore det om du skrev något matnyttigt
i stället? Hyran ska betalas.
'Med demokrati menar...' Nej,
jag måste låta det få mogna.
Detta är för viktigt för att tvingas fram.
Forcerar du inte nu blir du aldrig färdig.
(...)
I morgon....
Kom ihåg att du har lovat BLM. (...)"
(s. 214 - Ur "Själens furir")


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar