måndag 22 augusti 2011

H C-B och 1,618

Detta datum år 1908 föddes Henri Cartier-Bresson. Jag har bloggat om honom tidigare - bl.a. här. I min bok är han tidernas bäste fotograf.

Besök gärna "Just plain love". Där finns en dokumentärfilm om honom och hans fotokonst, indelad i fem kortfilmer. Där får man veta en hel del intressanta saker, bl.a. att hans föräldrar var vänstersinnade katoliker. Verkar det egendomligt? Inte för mig.

"Jag känner mig alltid som en fånge på rymmen", sade han. (Jag tror att det kan gälla för många skapande konstnärer.)

"Det är en fråga om tur" och "Man måste vara receptiv", sade han också.

Han värderade formen högre än ljuset. Han hade en otrolig blick för geometri. Gyllene snittet satt s.a.s. i ryggmärgen.

"Det är allt som spelar någon roll - kärleken. (...) Kärleken till livet, kärleken till ... "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar