söndag 7 augusti 2011

Kvinnlig vän

Jag var på ett bröllop där det hölls många fina och vackra tal. Ett av talen lade jag särskilt märke till. Det var en kvinna som höll ett tal till brudparet - men i synnerhet till brudgummen. Hon var hans bästa "tjejkompis" som nu önskade honom all möjlig lycka tillsammans med bruden.

Sådant gör mig alltid rörd. Jag gillar att en kvinna kan vara en mans bästa vän - och vice versa - utan att det handlar om sex. Jag kommer att tänka på filmen "Lost in translation" där det byggs upp ett gott vänskapsförhållande mellan en något äldre man och en ung kvinna. Vi som tittare får aldrig se någon kärleksscen mellan dem. I slutet av filmen förekommer det en viskning som vi aldrig får någon klarhet i. Vi får aldrig veta om de har legat eller tänker ligga med varandra eller inte - men det känns inte relevant. En underbar film är det i vilket fall som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar