tisdag 28 februari 2012

Den förvirrar mera än den reder ut


Jag lånade hem "... som solarna väckte till dans" (1993) för att leta efter vissa fakta om Erik Johan Stagnelius - en av vårt lands allra främsta poeter.

Jag måste säga: Gör om, gör rätt! Denna bok är ett mischmasch till verk. En bok som denna skall givetvis ha ett heltäckande register. Dispositionen verkar ha tillkommit i fyllan och villan. Den möda man har lagt ned på "Tabula honoris" - ett sådant löjligt snobberi! - borde man i stället ha lagt ned på ett vettigt register. "Tabula honoris"... Jag tar mig för pannan. Det är ju bara för inbördes beundran - "Jag dunkar din rygg om du dunkar min rygg". Blä.

1 kommentar:

  1. I källförteckningen står det om en liten uppsats av Knut Hagberg: "Artikeln har tidigare varit understreckare i SvD på 40-talet". Thanks for the information, liksom. Hur många understreckare fanns det i SvD på 40-talet? En hel del, gissar jag. Och i artikeln nämnde Hagberg "en utomordentligt intressant studie" skriven av Fredrik Böök. Den borde enligt Hagberg ha publicerats i Svensk Litteraturtidskrift någon gång under 40-talet. Nå, jag har letat igenom samtliga nummer av Svensk Litteraturtidskrift under 40-talet. Någon sådan studie finns icke där. Man frågar sig alltså: Hur tillförlitlig är denna bok?

    SvaraRadera