söndag 17 juli 2011

Bättre att tiga?

Ibland är det nästan omöjligt att veta hur man bör bete sig. Man får väl gå på magkänslan, antar jag. Nu, när jag levt mer än halva mitt liv, kan jag tycka det är trevligt att försöka sprida komplimanger omkring mig. Jag vill gärna få andra på gott humör om jag kan och om jag själv känner för det.

Kruxet är att veta om det s.a.s. hamnar i god jord eller inte. En del människor kan ju vända alla taggar utåt om man säger något till dem. Medan andra tar det på ett bra sätt. Ett gott exempel hände för några veckor sedan. En av mina kvinnliga kollegor hade en parfym som luktade väldigt gott. Eftersom jag gillar henne och hon gillar mig, så talade jag om för henne att hennes parfym luktade väldigt gott. Och hon blev glad för att jag påtalade det. Reaktionen hade nog blivit en helt annan om jag hade sagt samma sak till vissa andra kvinnor.

I dag råkade jag ut för en situation där jag var väldigt nära att säga en positiv sak till en helt främmande kvinna. Jag stod och tankade bilen när kvinnan i fråga körde fram till pumpen bredvid. Hon klev ut barfota utan skor och började tanka. Jag lade märke till hennes nakna fötter och tyckte de var väldigt vackra. En del fötter är otroligt vackra medan andra kan vara väldigt fula. Hennes fötter var sååå snygga. Skulle jag säga till henne att jag fann hennes fötter väldigt vackra eller skulle jag hålla tyst? Jag valde att vara tyst - eftersom jag fick en känsla av att hon inte var "in the mood" för någon sådan kommentar från en vilt främmande karl. Gjorde jag rätt eller fel? Omöjligt att veta. Vi har inget facit. Man måste chansa. Ibland chansar man rätt, ibland chansar man fel.


Vad tycker du? Hur skulle du ha gjort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar