torsdag 17 november 2011

Kort kring en bok om intuition



När jag hade läst inledningen och det första kapitlet av Malcolm Gladwells "Blink : den intuitiva intelligensen" (2006) var jag nästan exalterad. Här har vi en bok som får en given femma i betyg, tänkte jag. Men ju mera jag läste, desto mera uttråkad blev jag. Det kändes som omtugg efter omtugg. Jag tänkte att författaren måste underskatta läsarnas fattningsförmåga. Han sade ju nästan samma sak om och om och om och om igen. Så slutbetyget blir en trea.

Bokens sens moral? Tja, något i stil med "First impressions are often correct" - men samtidigt kan det första intrycket vara förödande felaktigt. Om ni bara skall läsa något litet av den här boken så är det just inledningen och första kapitlet. Boken hamnar i biblioteket på samma hylla som andra böcker om kognitiv psykologi. Men den kunde lika gärna hamna bland böcker om reklam och marknadsföring. Mycket handlar nämligen om varför vissa produkter är lyckade och andra mindre lyckade - och varför vissa kundundersökningar är dömda att misslyckas - samt om varför vissa försäljare är så mycket mera framgångsrika än andra försäljare. (Riktigt intressant blir det när författaren skriver om den misslyckade satsningen på en ny Coca-Cola.)

Så tycker jag. Nu ödslar jag inte mera tid på detta. Jag är klart mera intresserad av en helt annan bok - som jag kommer att blogga om nästa gång jag här skriver om en bok.
..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar