måndag 9 januari 2012

Jag är glöttig

När det gäller s.k. tankenötter är jag barnslig. Jag växer aldrig ifrån dem. Jag kollar varje nytt nummer av "Illustrerad vetenskap" för att se om min hjärna fortfarande hänger med i deras test om logik och matematik. Och det gör den! Varje gång blir jag löjligt glad över detta. Och ännu gladare blir jag om jag lyckas hitta en alternativ lösning som är minst lika bra. Nu senast blev det så med detta problem:
"Skriv detta på ett lite enklare sätt:
5/11 : 25/22"
[Eller fem elftedelar delat med tjugofem tjugoandradelar]
Rätt svar enligt facit lyder så:
"2/5 eller 0,4. Man dividerar bråk genom att multiplicera med det omvända: 5/11 x 22/25 = 110/275, som kan förkortas till 2/5 eller 0,4".

Hur löste jag det då? Jo, så här:
Gör om 5/11 till 10/22. Stryk 22. Dela 10 med 25. Det blir 2/5 eller 0,4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar