onsdag 26 januari 2011

Förorenad eter

Det är bra med öronproppar. Personligen behöver jag bara en, eftersom jag är döv på ena örat. Varför är det då bra att ha? Jo, det är t.ex. väldigt bra att ha när man åker buss. Det är nämligen ofta ett väldigt tjatter ombord på bussar. Unga tjejer och killar är värst. Det är ett förbannat kackel om allt och ingenting. Och ofta tar man sig själv på blodigt allvar. Eller tror man att man är rolig - men egentligen är man inte ett dugg rolig. Antingen tycks man ha diagnosen "grandios narcissism" eller har man väldigt udda humor.

Etern är förorenad. Det borde finnas en särskild paragraf i Miljöbalken om att folk inte får snacka en massa skit. Folk verkar tro att alla andra människor måste vara intresserade av att höra deras dösnack. Jag kräver fredade tysta zoner!

Ah, jag njuter nästan av skadeglädje när jag stoppar in min öronpropp i mitt ena öra. Det är ett litet triumfens ögonblick. Folk får tänka vad de vill. Jag kan föreställa mig att de tänker:
"Det var en högfärdig jävel. Så fräckt att så demonstrativt stoppa in en öronpropp i örat! Vem faen tror han att han är!?"

Jag behöver inte vara trevlig. Jag måste inte vara social och kontaktbar. Det finns inget kontrakt eller avtal som jag har skrivit under där jag förbinder mig att vara social och trevlig. Jag har min fulla rätt att vara grinig gammal gubbe.

Efter en lång arbetsdag där jag mer eller mindre måste vara social och trevlig non stop känns det väldigt befriande att efter arbetstidens slut vara liksom innesluten i en bubbla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar