söndag 30 januari 2011

Några rader om en Skytte-bok


Det är ganska lätt att göra sig lite lustig över Göran Skytte. Han är stor och bufflig och tar plats. Han var en gång långt ute på vänsterkanten, nu är han snarare långt ute på högerkanten. Det är lätt att påstå att han har vänt kappan efter vinden och att han nu "gör sig märkvärdig" genom att missionera. Jag säger: strunt i budbäraren - koncentrera dig på budskapet.

I boken "Ansikte mot ansikte" samtalar han med Wilfrid Stinissen om kristen tro. Boken är enligt min mening nödvändig läsning för alla kristna som kan läsa svenska. I tre stora delar, med sju kapitel i varje del (inte av en slump) går de båda igenom så mycket som fyller en kristens tankar och funderingar. "Erkänd synd - vägen till nåd" är ett exempel på en talande rubrik. Just så: när vi erkänner vår synd får vi nåd.

Boken är alltigenom byggd på samtal mellan de två. Tänk om man kunde ha sådana samtal varje dag! Man får vara glad om man råkar ha ett sådant samtal en gång om året. Boken är fylld av klokhet och visdom - ändå blir den aldrig svulstig eller präktig. Den är samtidigt vägledande och ödmjuk.

De tre delarna heter "Vägen till Gud", "Det glada budskapet" och "Allt kan förvandlas". Visst blir du nyfiken? Jag skulle vilja gå en studiecirkel kring boken. Den inbjuder till många spännande samtal mellan kristna. Ateister borde också läsa den - och kanske komma på andra tankar. Hur som helst är det en bok som jag tänker köpa när jag får råd. Det är en bok som jag absolut vill stryka under i och skriva korta notiser i marginalerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar