torsdag 20 oktober 2011

Achtung! Jetzt yoga!

Sedd:


Den här filmen börjar med små lektioner i andningsteknik. En instruktör och två superduktiga elever. Alla är viga som katter. Det är så lugnt och avslappnat att jag höll på att somna.

Sedan är det den heliga kon solhälsningen. Tjolahopp!

Sedan är det ännu flera styrda övningar. Allting väldigt reglerat. Många jobbiga rörelser och ställningar som inte är något för nybörjare. Inget utrymme för improvisationer eller egna initiativ. Jag är allergisk mot alla sådana här gymnastiska övningar som skall utföras samtidigt i grupp. Jag är en rabiat och avig ensamvarg när det gäller sådant här.

Jag får intrycket att yoga bara är för personer lika lydiga som hundar. För nyttiga idioter. Nästan som att göra exercis i lumpen. Jag får nära nog lust att bli anti-yoga. Det var väl inte riktigt meningen med den här filmen.

Jag fortsätter nog med yoga på mitt eget sätt - som jag har gjort sedan länge. Helt utan kommando och stilpoäng. Som vildrosor och tistlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar