fredag 21 oktober 2011

"Det"

Nu sitter jag här och funderar kring något som kan tyckas helt ointressant. Jag undrar nämligen vad jag egentligen finner sexigt hos en kvinna. Det är nästan lättast att börja med vad som inte är sexigt, enligt mig.

Det är inte sexigt att vara tråkig, trögtänkt, humorbefriad, mallig, oengagerad, slö, slapp, lat, loj, likgiltig, elak, vulgär, intolerant, obildad etc. Däremot är det sexigt om en kvinna är spirituell, kvicktänkt, humoristisk, ödmjuk - och samtidigt självsäker, engagerad, energisk,
intresserad, snäll - men även ironiskt elak, icke-vulgär, tolerant, bildad etc. Om kvinnan har ett vackert ansikte och en snygg kropp är egentligen mindre viktigt. Utstrålning är A och O. Saknas utstrålning, så är hon inte sexig. Hon måste ha "det". Om hon "äger scenen" och "tar plats" utan att vara burdus och klumpig, så är hon kanske sexig. Hon måste ha någon sorts dragningskraft och ett positivt laddat energifält runt sig. Exempel, då?

I min begreppsvärld är/var exempelvis följande kvinnor sexiga. Claudia Cardinale, Gina Lollobrigida, Sophia Loren, Faye Dunaway, Kate Winslet, Kristin Scott Thomas, Kate Blanchett, Elkie Brooks, Tori Amos, Cyndi Lauper, P. J. Harvey, Cher, Anastacia - för att nämna några.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar