torsdag 27 oktober 2011

En kort kvasirecension om en mästerlig långdistanslöpningsbok


Christopher McDougalls bok "Born to run : jakten på löpningens själ" (2011) är en mästerlig bok om en väldigt udda sport - ultralöpning. Det är den bästa sportbok jag har läst sedan Tim Adams' "I huvudet på John McEnroe" - och den var makalöst bra.

Det här är så "eljest" och nördigt att det blir roligt. Mycket handlar om den mexikanska löparstammen tarahumara. De kunde utan uppvärmning bege sig ut barfota i sandaler för att "lattja" en lite lagom löpningssträcka, i tuff terräng, på 8 mil.

Här kan du läsa en bra recension av boken. Själv måste jag nu lämna tillbaka det exemplar jag har lånat och inte läst färdigt. Lånetiden har gått ut och flera vill låna den efter mig. Suck. Det är så stressande med kort lånetid. Jag skall försöka låna böcker som ingen annan i hela världen är intresserad av. De skall jag väl kunna läsa i lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar