torsdag 13 oktober 2011

En tunn men viktig bok

Stéphane Hessels bok "Säg ifrån!" (2011) är en liten och tunn historia. Men den kan ha stor betydelse.


Det är i så fall mestadels hans förtjänst, även om hans bidrag till den här boken omfattar endast 20 sidor. 13 sidor består av texter skrivna av Annika Norlin, Göran Greider, Åsa Moberg och Pierre Schori. Därutöver har vi här ett efterord på sex sidor av den franska förläggaren Sylvie Crossman och FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna - på 13 sidor.

Det kan tyckas självklart - att man säger ifrån om man är missnöjd med något. Men det är en färdighet som tydligen måste erövras om och om igen. Stéphane Hessel har varit motståndsman, koncentrationslägerfånge och diplomat. När denna bok kom ut var han 93 år gammal. Så gammal och lika engagerad som en ung demonstrant!

Citat:
"Min önskan är att var och en av er skall finna något som gör er upprörda. Det är värdefullt. När vi upprörs över något, som jag över nazismen, blir vi engagerade, stridbara och starka." (s. 27)

Det är nästan som ljuv musik för mina öron. Jag blir alltid upprörd när andra människor hutar åt mig att inte bli så upprörd. De menar att jag överreagerar och att jag skall lugna ned mig. Icke jag! Vrede är en stark kraft. Om jag inte blir arg då och då, så måste det vara något fel med mig - så tänker jag.

Världen är full av tysta människor. Säg ifrån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar