onsdag 25 augusti 2010

Dagens instruktionsfilm

Det har slagit mig - när jag har varit vid återvinningsstationer - att folk slarvar med att klämma ihop pappersförpackningar. I min värld är det alldeles självklart att man t.ex. trycker ihop ett mjölkpaket innan man slänger det för återvinning. Det är likadant med andra pappersförpackningar som innehåller luft. Den där luften skall man pressa ut. En hoptryckt pappersförpackning tar mindre plats än en pappersförpackning som inte är hoptryckt. I filmen här nedan visar jag hur man kan minska det utrymme som en äggförpackning tar.



Det är inte nödvändigt att göra detta utomhus. Jag valde att filma detta utomhus därför att där var bättre ljusförhållanden - och därmed bättre filminspelningsförutsättningar. Det är inte heller nödvändigt att ha s.k. innetofflor på sig. Men jag rekommenderar att man har skor på sig. Det är inte heller nödvändigt att stampa och hoppa - jag kliver helt lugnt upp och ned på äggförpackningen. Det är vidare lämpligt att göra detta med en tom förpackning. Jag vill inte rekommendera att ni trampar sönder en äggkartong med ägg kvar i kartongen. Vidare: det är inte nödvändigt att trampa på en pappersförpackning. Finns det andra lämpliga sätt att klämma ut luften och minimera den plats som förpackningen tar, så kan de sätten provas. Man skulle t.ex. kunna tänka sig att köra förpackningen genom en mangel. Man kan också köra över den med en trumla. Om det är svårt att få tag i en trumla, så kan man kanske köra över förpackningen med en bil. Man kan också lägga förpackningen på en livligt trafikerad gata och vänta tills att någon har kört över förpackningen. Det är bara fantasin som sätter gränser. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar