lördag 14 augusti 2010

Att provocera p.g.a. saknad talang

Kalla mig mossig eller vad du vill. Jag kan ändå inte släppa tanken på att många nutida s.k. konstnärer har alldeles för lite att komma med. De provocerar därför att de saknar talang. Om de inte kan få uppmärksamhet p.g.a. någon odiskutabel skicklighet, så kan de ju få rubriker genom att provocera. Jag kan slå vad om att de allra flesta av dessa irriterande låtsaskonstnärer aldrig i livet skulle kunna - hur mycket de än anstränger sig - t.ex. måla en tavla lika bra som, säg, Rembrandt eller Caravaggio. OK, det är kanske en elak jämförelse - eftersom de båda gjorde odödliga mästerverk. Men du förstår min poäng.

Jag känner f.ö. till flera väldigt skickliga konstnärer som kan måla fåglar och annat, i akvarell (som är erkänt svårt), på ett sådant sätt att det står bortom allt tvivel: de är fantastiskt skickliga. Deras skicklighet talar s.a.s. för sig själv. De behöver inte provocera för att få uppmärksamhet. De får uppmärksamhet därför att de är odiskutabelt duktiga på det de håller på med. Punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar