söndag 1 augusti 2010

En orgie i smaklöshet

Sommardag med folkvimmel i svensk turistort. Orgie i smaklöshet. Folk som helt saknar stil och finess. Byxor i löjliga längder. Sandaler som får fötterna att verka vara stora som hangarfartyg. Foppatofflor i grälla färger. Bakvända skärmmössor. Mönsterblandningar helt utan hämningar - randigt och prickigt, blommigt och rutigt - allt huller om buller. Färger som inte alls passar ihop. Etc.

Mats Gellerfelt ondgjorde sig någon gång i TV över folks dåliga klädsmak. Han menade bl.a. att det är bedrövligt att behöva se feta och slappa typer gå omkring i stadens butiker iförda träningsoverall. De tränar ju inte - så varför klä sig i träningsoverall? Tyvärr hade Gellerfelt rätt i sak. Det behöver inte vara snobberi. Det handlar om att lägga ribban någonstans.

Dessutom: om jag inte står ut med människors andefattiga tjatter t.ex. på tåg, så kan jag ta på mig hörlurar eller stoppa in proppar i öronen. Då slipper jag höra eländet. Men vad skall jag göra när jag blir bombarderad med synintryck som nästan får mig att må illa? Måste jag gå omkring med förbundna ögon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar