måndag 26 juli 2010

En ny Stenmark

En ny bok av Jan Stenmark är alltid något att vara het på gröten om. Han håller en imponerande hög klass för det mesta. Den här boken tillhör hans bästa.


Man kan tänka: "Var får han allt ifrån?". Man kan tänka: "Öh? Hur tänkte han här?". Man kan tänka på olika sätt. Någon tycker säkert att det här är väl ingen konst, och tänker: "Det där kan ju jag göra lika bra själv". Men si, det tror jag inte på. Om det här hade varit enkelt, så hade vi sett den ena efteraparen efter den andra. Men det gör vi inte - av den enkla anledningen att det inte alls är lätt att plagiera.

Jan Stenmark är unik. Jag hoppas att han aldrig tappar gnistan och att han alltid hittar på nya smågalna upptåg i den här stilen. "Svenskan" gav boken full pott. Fullt så långt vill jag inte sträcka mig, eftersom jag tycker att en del skämt faller platt. Jag ger en fyra på en femgradig skala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar