fredag 2 juli 2010

Modern fotboll = sömnpiller

Fotbolls-VM... Jag vet inte. Jag är skeptisk. Jag kan sitta och glo på en match ett tag, sedan ger jag upp. Det är inte tillräckligt spännande. Jag finner det trist. Jag är less på 0-0 och 1-1 och sådana mesiga resultat. Att se på fotboll nuförtiden är ungefär lika upphetsande som att se på ett schackparti mellan två jämnstarka mästare eller som att bevittna en höftledsoperation. Alltså inte. Jag grips av leda.

Jag tror att kvaliteten på fotbollsspel på den här nivån har blivit så jämnbra att det bara är dagsformen och slumpen som avgör vilket lag som skall vinna. Det är mycket roligare då att se någon gammal match med gamla goda Brasilien - när de fortfarande hade samban i kroppen och hade roligt med "trasan".

Nuförtiden känns varje fotbollsmatch som "ännu en dag på jobbet". Det är förutsägbart och tradigt. Jag får en känsla av att det har smugit sig in en fruktansvärd massa kvalitetssäkring i fotbollen. Man kanske har en verksamhetshandbok där det står exakt vad varje spelare skall göra i exakt varenda tänkbar situation. Och då är det inte roligt längre.

Fotboll måste också bjuda på improvisation,
överraskningar och egotrippande soloprestationer. Hur går det ihop med kvalitetssäkring? Nej, då kommer väl någon revisor och tar dem i örat: "Det där var inte enligt rutinbeskrivningarna. Det går inte att kvalitetssäkra sådana påhitt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar