söndag 25 juli 2010

En enastående samling texter - igen

Jag kollade böckerna i bakvänd ordning. Det blir så ibland när man lånar böcker från biblioteket. You can't always get what you want. Vad jag skrev om den senare delen här gäller i stort sett även den förra delen - alltså denna:


För att fatta mig kort: Respekt. Andres Lokko tillhör toppskiktet inom svensk journalistik. Det är inget snack om saken. Han är grymt bra påläst, har totalkoll på det han är intresserad av, skriver makalöst bra, äger stora portioner humor och ironi - för att nu nämna något. Dessutom är han en kolossalt duktig intervjuare. (Det märker man bl.a. på att han verkar ha lekande lätt för att gå in på ett nytt spår när han får ett oväntat svar. En normal journalist skulle i samma läge ha tappat tråden totalt och sedan inte kunnat fortsätta intervjun.)

När han och jag har samma smak blir min smak bekräftad. När han och jag har olika smak, så tänker jag bara: "OK, han har säkert goda skäl för att tycka så, men jag håller inte med. Jag kanske borde tänka om."

Det här är så himla bra, att man sällan eller aldrig finner dess like. Lokkos texter är i världsklass. Basta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar