fredag 30 juli 2010

Stolt - varför det?

Det här med pride-festival... Jag vet inte. Jag är skeptisk. Pride är engelska och betyder stolthet. Redan här visar det sig att man blandar ihop saker och ting. Vad man egentligen vill ha sagt är väl "Jag är bög men det skäms jag inte för", "Jag är lesbisk men det skäms jag inte för", "Jag är transvestit men det skäms jag inte för" eller något liknande. Men det är en sak att inte skämmas och det är en annan sak att vara stolt. Varför skulle jag vara stolt om jag hade varit homosexuell? Är det på något sätt finare eller mera värt att vara homosexuell än att vara heterosexuell? Skall jag kanske t.o.m. skämmas för att vara tråkig "straight"?

Stolt kan jag vara om jag t.ex. mot alla odds har fått högsta betyg på en tentamen i teoretisk fysik. Men att vara stolt för en sexuell läggning? Där hänger jag inte med.

2 kommentarer:

  1. Instämmer. Jag reagerade på något som sas på Pride, nämligen att man eftersträvade normlöshet. Korkati, anser jag. För vad är det för fel på goda normer? Inga normer alls – skulle det vara bra? /Janne

    SvaraRadera
  2. Precis. Normlöshet leder oss till helvetet.

    SvaraRadera