onsdag 22 september 2010

Babel - inte babbel

Babel är alltid intressant. Programmet med Peter Høeg och Lars Gustafsson var absolut inget undantag. Jag sitter just nu och ser det i SvT Play - denna underbara uppfinning. Jag fäster mig särskilt vid ett par uttalanden.

Peter Høeg: "Jag har dem inte ens själv. Det är bra så att man inte blir självupptagen. Vi ska komma ihåg att alla är här på jorden en kort tid. Även de stora som vi inte får jämföra oss med glöms bort ganska snart. Det samma gäller mina böcker. De är ringar på vattnet en kort tid och sen är de borta. (...) Jag kanske får till en mening eller en halv sida men jag lyckas aldrig göra en helhet där jag når ända fram."

Där kan vi verkligen prata om självdistans och ödmjukhet.

Lars Gustafsson: "Jag skriver därför att livet blir så förfärligt tråkigt om man inte skriver."

Sic! Det kan jag skriva under på. Och Graham Greene lär ha sagt något liknande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar