måndag 13 september 2010

En intressant bekantskap i radion

Det är ofta nyttigt att lyssna på radions P1. I kväll på vägen hem från en spelning tillsammans med "grabbarna" lyssnade jag på bilradion. Snabbt blev jag utled på reklamkanalerna och växlade över till P1. Genast fångades mitt intresse. Man talade med och om Antonio Tabucchi - på besök i Stockholm. Han verkar vara en väldigt klok man. Han sade saker som jag hade hoppats kunna säga. Han menade bl.a. att politik nuförtiden nästan är helt synonymt med ekonomi. Jag tolkade honom så, att det finns snart sagt ingen politik som inte handlar om ekonomi. Frågor om etik, moral, mänskliga rättigheter och liknande "tunga" men ganska abstrakta ämnen hamnar nästan aldrig på den s.k. agendan. Folk verkar inte bry sig om så värst mycket annat än hur mycket pengar man har kvar i plånboken efter skatt - menar jag.

Och förföljandet av romer - aldrig sedan andra världskriget
har vi sett något liknande, menar han.

Här är en intressant artikel om honom.

Eftersom det blev en kvinnlig europé senast, så är det föga sannolikt att han får Nobelpriset i år. Nu blir det nog en utomeuropeisk manlig poet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar