lördag 11 september 2010

IKEA är en slavdrivare

Många av IKEA:s varor bör vara billiga. Varför? Därför att de inte är kompletta förrän en eller ett par eller flera konsumenter har satt ihop dem. IKEA borde ersätta alla sina kunder för det arbete som kunderna lägger ned på att montera allt som måste sättas ihop. I dag satte jag ihop en sådan här sak och det blev en Nära-Helvetet-Upplevelse.


Till en början gick det som en dans. Inga problem alls. Men när jag hade kommit hit blev det väldigt struligt:




I bruksanvisningen finns det ingenting som antyder att man bör vara två för att sätta ihop den här grejen. Jag gjorde det ensam - och det var en pärs. Egentligen borde jag haft åtta armar. Jag blev genomsvettig och svor som en borstbindare. Till slut fick jag ihop den - helt utan hjälp. Men det krävde, om inte blod och tårar, så i alla fall svett.

Tänk om t.ex. Ford hade sålt sina bilar till fullpris i byggsatsdelar...

2 kommentarer: