tisdag 22 mars 2011

En bok om bubblande vin och annan fysik


Ett intressant grepp - att bygga en bok på en dialog mellan en teoretisk fysiker och en sommelière. Det fungerade mycket bra. Hans-Uno Bengtsson och Mischa Billing samtalade om viner och andra drycker, om deras rätta temperatur, om varför champagnekorken flyger iväg m.m. Boken "Kring flaskor och fysik" (2000) borde intressera alla som t.ex. är intresserade av vin.

Det är mycket stimulerande läsning. Man får lust och inspiration att prova på diverse smakexperiment. Man känner sig intelligent i författarnas sällskap. Men när jag försöker läsa Bengtssons uträkningar - med väldigt avancerade formler - då hänger jag inte längre med. Där inser jag min begränsning. Att Hans-Uno Bengtsson var ett geni skall det inte råda minsta tvivel om. Det blir hur glasklart som helst i den här boken.

Men även om jag inte begriper hans resonemang, så måste jag fascineras av slutsatserna. Det är fantastiskt att få svart på vitt att det där med att "lufta vinet" i några minuter är en diskutabel åtgärd. Den teoretiske fysikern ledde nämligen i bevis att "det faktiskt tar sådär fjorton dagar att lufta en flaska vin, om man bara drar ur korken och ställer flaskan på bordet!" (s. 81)

Det finns många ljuvliga passager i boken om liknande saker. Och det var inget fel på de bådas litterära och andra kunskaper. Jag kan bara rekommendera alla att läsa denna bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar