onsdag 23 mars 2011

Manus: Kafka?

Det här är så intressant - ur flera synvinklar. Jag intresserar mig mest för maktutövningen här.


Det råder ju inget tvivel om att den anklagade var i numerärt underläge. Här skulle han ställas till svars. Här skulle han sättas på plats. Här skulle han bli tillplattad. Här skulle han bli som en blöt fläck på golvet.

Men riktigt så blev det inte. I mina ögon vann Carl Lidbom på teknisk knockout. Jag sympatiserar med honom. Jag kan nästan identifiera mig med honom. Detta är en händelse som för tankarna till någon roman av Franz Kafka. Här ser vi hur makt kan yttra sig. Särskilt intressant blir det efter 2 timmar och 45 sekunder. Här ser vi hur frustrerad, irriterad och störd makten kan bli när makten blir ifrågasatt och motarbetad. Jag har frusit bilden i ett ögonblick (efter 2 timmar, 1 minut och c:a 25 sekunder) då Anders Björck var så irriterad att han kunde ha exploderat.

Så här kan det se ut när räfst och rättarting får ett löjets skimmer över sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar