tisdag 15 mars 2011

Några rader om en Billgren-bok


Han menade kanske allvar. Varför kan jag då inte ta den här boken - Ernst Billgrens "Vad är konst : och 100 andra jätteviktiga frågor" (Langenskiöld, 2008) - på allvar? Jag ser den snarare som en ganska klämkäck sak. "Jätteviktiga frågor" behandlas på ett respektlöst sätt - och verkar därmed inte alls "jätteviktiga".

Upplägget är ju smått genialt: Varje fråga får ett kort svar och ett långt svar. Mina tankar går till Luthers och Strindbergs olika katekeser. Men ack, så långt Billgren har kvar till deras nivå.

Nej, den här boken hade förmodligen inte blivit godkänd om den hade varit en uppsats vid någon erkänt bra filosofisk fakultet. Här finns lättköpta poänger och kvasidjupa tankegångar sida vid sida. Vissa frågor blir besvarade med svar som egentligen inte har med frågan att göra. Ibland blandar han ihop äpplen med päron. Det är nonchalant och besserwissrigt på samma gång. Etc. Mums för en opponent.

Jag skulle vilja råda någon helt annan person att ta hand om denna bok. Till denne presumtive författare skulle jag säga: "Gör om. Gör rätt."


Läs gärna denna recension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar