lördag 12 mars 2011

Två inlägg i ett

Det mesta blir futtigt i jämförelse med katastrofen i Japan. Det känns nästan kriminellt att blogga om någonting annat. Förlåt...

1. Vi var nere på Ölands södra udde för att titta på flyttfåglars ankomst. Mycket riktigt - vi såg massor av tofsvipor och en hel del lärkor. Vinter, vik hädan!

2. Jag såg en kolossal massa flaskor utanför två sådana där "holkar" som finns på återvinningsstationer. Min första reaktion - med reptilhjärnan - var att reta mig på de slappa och ansvarslösa idioter som bar sig åt på det j-la viset. Men snabbt kom jag på andra tankar. Båda "holkarna" var proppfulla. Och då tänkte jag: "Så går det när en förvaltning glömmer bort vad den i första hand är till för - just förvalta." Nu skall det utredas och omorganiseras och utvecklas på längden och tvären, till höger och vänster, uppifrån och ned - genom hela samhället. Man skall "följa med i utvecklingen" så till den milda grad att man glömmer kärnverksamheterna. Ett renhållningsbolag som inte kan hålla rent - vad är det för något dåligt skämt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar