söndag 27 mars 2011

Trovärdigt vittne?

En bok (en annan än den som nämndes i förra bloggposten) får mig att fundera kring en hel del. Jag skall återkomma till den boken om några dagar, men redan här vill jag ventilera något som jag kom att tänka på vid läsningen av boken:
Jag tror inte att vittnesmål i rättegångar är så vidare tillförlitliga. Låt mig komma med ett exempel som kanske kan förklara vad jag menar.


Titta på den här lilla filmen en gång - och endast en gång. Försök sedan att besvara frågorna jag ställer längre ned. (Scrolla inte nedåt redan nu! Det är i så fall fusk.)






























I vilket land kan filmen vara inspelad?
Vilken månad?
Hur dags på dygnet?
Hur många olika träd förekom i filmen?
Hur många olika ljud kunde du urskilja?
Vilken fågel hörde du?
Såg du något vatten?
Förekom det några djur i bild?
Fanns det någon människa med i bild?
Verkade horisonten vara rak eller sluttade den åt något håll?
Var det mest mulet eller mest solsken?
Åt vilket håll gick skuggan?

Jag kan slå vad om att inte en enda människa kan svara rätt på alla frågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar