lördag 2 oktober 2010

Dummare och dummare

Ny teknik medför inte med automatik att folk blir smartare. Ibland misstänker jag att det är precis tvärtom.

Ibland påstår man att det kvittar vad ungdomar läser så länge de läser. Det vägrar jag tro på. Jag har dessutom vetenskapliga bevis bakom mig. Det har absolut betydelse vad ungdomar läser. Det finns väl ingen som på fullt allvar tror att genomsnittliga ungdomar skickar noveller till varandra via internet? Nej, de chattar väl mest om de har kontakt via nätet. Och när de chattar, så chattar de knappast om Voltaire eller Schopenhauer. Nej, när de chattar så chattar de om "typ han ba'" och "hon ba'" och andra vardagliga ungdomsämnen.

Flera tecken på fördumning - som delvis kan förklaras bero på ny teknik - är att ungdomar nuförtiden inbillar sig kunna bli stjärnor utan ansträngning. Elton John blev intervjuad i TV och jag lyssnade - trots att han knappast tillhör mina stora idoler. Nå, Elton John pratade bl.a. om detta fenomen så typiskt för vår tid: många ungdomar nästan kräver att bli kända, på ett eller annat sätt, utan vare sig talang, begåvning eller ansträngning. Elton John avskyr det - att så många är kända bara för att vara kändisar.

Och fördumningen märks på så många andra sätt. Ett exempel såg jag av en slump i dag medan jag stod och väntade på bussen. Utanpå väntkuren fanns en reklamaffisch. Den gjorde reklam för ett "inneställe". Och nu måste man ju vara så internationell i alla möjliga sammanhang, så därför stod reklamen även på engelska. Så här stod det (Bilden är tagen med mobiltelefonen och är därför inte av toppkvalitet):


Ursäkta, men vad exakt är "Worm Atmosfer"? Se här vad "worm" kan betyda. Och "atmosfer"? Vad är det? Det är i alla fall inte "atmosfär" på engelska. Jag skulle vilja veta vilken engelskalärare den reklamsnubben hade. Man kan ju tänka sig, att detta är ett studentikost skämt, men i så fall är det - som oftast i det sammanhanget - inte särskilt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar