onsdag 6 oktober 2010

Jag politiker? Aldrig.

Jag skulle nog aldrig kunna bli politiker. Tänk bara - man måste vara tillgänglig och trevlig 24 timmar om dygnet. När helst en journalist eller en väljare får tag i dig måste du svara artigt. Hemska tanke.

Du måste kunna lite om nästan allting. Du får aldrig bli svarslös. Även om du inte är insatt i en särskild fråga, så måste du svamla på med ett munväder som får alla att tro dig vara insatt i frågan. Men du skall helst inte vara expert på någonting, ty då blir du betraktad som knepig nörd.

Nä, jag är inget lämpligt politikerämne. Bara en så'n sak: När jag vill vara i fred vill jag verkligen bli lämnad i fred. Och får jag inte vara i fred när det är uppenbart att jag vill vara ostörd, så blir jag otrevlig. Och jag kan bli lika jobbig att ha att göra med som en ettermyra.

Jag är inte intresserad av att styra och ställa över andra människors liv. Jag har sett hur makt korrumperar, så jag undviker makt.

Summa: jag skulle bli en pinsam belastning för vilket parti som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar