torsdag 21 oktober 2010

Kring en bok om filosofi

Konrad Marc-Wogaus bok "Att studera filosofi" - i denna andra tryckning - kom ut 1963. Jag läste den troligen som kursbok någon gång i början av 1970-talet. Nu står den i bokhyllan. Jag har rent generellt sett svårt för att göra mig av med böcker...


Tidigare har jag bloggat om en annan bok av samme författare här. Det jag skrev då stämmer delvis även in på denna bok. Jag läste filosofi i hopp om att kunna bemästra livet. Jag trodde att filosofin skulle kunna ge mig svar på alla frågor. Genom att läsa filosofi skulle jag sakta men säkert, inbillade jag mig, komma in i ett tillstånd där jag aldrig var svarslös. Nu vet jag att det var väldigt naivt att tro något sådant.

Här finns anledning att citera.

"Rudolf Carnap gjorde gällande, att Heideggers teser var metafysiska skensatser utan någon mening. De liknade till sin struktur meningsfulla satser i vanligt språk men de bröt mot elementära logiska regler." (s. 18)

"Filosofin kan inte nöja sig med ordlekar, den fordrar logiskt bindande argument.

Det är just avsaknaden av dylika argument som gör Heideggers sätt att filosofera i mina ögon förkastligt. (...) Tolkningen av människans tillvaro som 'Sorge' grundas på en fabel! Sådant är inte vetenskap, inte vetenskaplig filosofi." (s. 22f)

"Vid analysen av en sats gäller det inte att fråga efter de betingelser under vilka satsen i fråga är sann. I stället bör frågas vilken funktion satsen fyller i sammanhanget. Satsen 'Du skall inte stjäla' har mening, såtillvida som den fyller en bestämd funktion, att förbjuda något och därmed påverka, och denna dess funktion utgör dess mening." (s. 34)

"Att förstå ett ord eller en sats är, så gör han gällande i denna bok [Wittgenstein i "Philosophische Untersuchungen - min anm.], att kunna använda ordet eller satsen, dvs. att behärska det språks teknik som ordet och satsen tillhör. Ordets betydelse är det sätt på vilket det används i språket." (s. 37)

"Filosofins uppgift är först och främst att se efter och beskriva hur vårt vardagsspråk arbetar. (...) det gäller att uppmärksamma det som ligger framför ögonen på oss." (s. 38)

"Genom att tillgodogöra oss århundradens erfarenhet får vi en säkrare utgångspunkt för vårt filosofiska tänkande." (s. 62)

Man brukar säga "Gammal kärlek rostar aldrig". Det stämmer faktiskt när det gäller min kärlek till filosofi. Ämnet är mig aldrig likgiltigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar