torsdag 14 oktober 2010

Framplockat ur gömmorna

År 1979 var den färdig - Bokförlaget Bra Böckers introduktion till projektet "Bra Musik". Så här såg omslagets framsida ut (delad på två):



Så här såg omslagets baksida ut (delad på två):



Disco, Strauss och Taube - det var bra musik att börja med, enligt bokförlaget. Och detta var urvalet man gjorde för sommarskivan:


Tja, vad tycks? Urval blir ofta konstiga, tycker jag. Det är knappast det urvalet jag skulle göra i dag åtminstone. Varför lät man t.ex. Staffan Percy sjunga "Visa vid vindens ängar"? Den skall sjungas av Mats Paulson och ingen annan. Däremot var det mycket bra att man valde Nannie Porres' tolkning av "Dansen på Sunnanö". Jag har försökt hitta något med henne på YouTube, men det har jag inte lyckats med. Det är synd, ty hon var då en av Sveriges bästa jazzsångerskor.

Man kan fråga sig hur de tänkte. Jag tänker i alla fall: "Skomakare, bliv vid din läst". Det här projektet var väl nästan dömt att misslyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar