fredag 1 oktober 2010

Feta pösmunkar som skall bli serverade

Jag åker buss till och från arbetet. Ombord på bussen visas reklam - ljudlös, Gud ske lov. Reklamen är retfull även utan ljud. Jag stör mig särskilt på ett par reklamsnuttar från Fritidsresor som handlar om turistmål i Turkiet.

När jag ser de reklamfilmerna så skäms jag för att vara vit västerlänning. Filmerna får mig osökt att associera till gamla tiders imperialism. Modern turism känns som en sofistikerad variant av kolonialism. I filmerna förekommer några engelsmän och nordbor som uttalar sig om det förträffliga med resmålen.

Det som stör mig är deras självgoda, dryga och självbelåtna uppträdande. De verkar uppfatta sig själva som herrar/damer som skall passas upp av den - i deras ögon - primitiva lokalbefolkningen. Feta och slappa sitter de där och brer ut sig och är äckligt nöjda med sin lättjefulla tillvaro. De blarrar och går på, de förefaller ta för givet att de är överlägsna de människor som stadigt bor i deras resmål.

Jag blir nästan spyfärdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar