fredag 14 maj 2010

En bok om en lång vandring

Åke Mokvist är en författare som jag skulle vilja lära känna lite bättre. Han har tidigare bl.a. gett ut "De ovanliga" och "De ovanliga. 2". År 2008 kom "El Camino : pilgrimsvandring till Santiago de Compostela". Det börjar finnas många böcker om detta fenomen nu och jag tror att Mokvists är en av de mest läsvärda. Texten är väl knappast ett mästerverk, men den duger gott med sin chosefria och naturliga ton. Bilderna kompletterar texten mycket bra. Hans kamera vägde visst tio kilo - det kan ju förklara att fotografierna är skickligt gjorda.


(Bilden är obetydligt beskuren upptill och nedtill, eftersom formatet var för stort för scannern.)

Här kan du läsa lite mera om boken. Så här skrev han om framkomsten:
"Jag startade den 14 maj i St. Jean-Pied-de-Port och den 23 juni är jag framme i Santiago de Compostela, efter att ha vandrat nästan 80 mil. Ändå känner jag ingen större glädje över att komma fram till Plaza del Obradoiro och till Sankt Jakobs grav. Jag känner mest saknad och vilsenhet. Vad ska jag göra nu?" (s. 214)

Trots detta snöpliga slut känner jag mig inspirerad att någon gång försöka utföra denna klassiska pilgrimsvandring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar