tisdag 11 maj 2010

Några rader om Springsteens "Nebraska"

Äntligen har jag skaffat denna:


Den är givetvis förträfflig. Den fick högsta möjliga betyg i Allmusic och det känns helt rätt. Att albumet innehåller tio bitar får mig att tänka: "Många av de album som jag tycker bäst om har just tio bitar". Någon gång måste jag fundera lite djupare kring det märkliga fenomenet.

Men just nu sitter jag bara och njuter av detta klassiska soloalbum. Janne Adeen skrev lysande om det här albumet i "16 album" (En bok skriven av Adeen tillsammans med Richard Ohlsson). Jag rekommenderar läsning! Men jag kan ju bjuda på ett citat - som är en perfekt "aptitretare":

"Nebraska innehåller tio klaustrofobiskt laddade sånger om personer som försöker hålla sig på rätt sida om lagen. Ibland lyckas de, ibland inte. Våldet är aldrig långt borta. De frustrerade individerna i låtarna bär på ett raseri som kan drabba vem som helst. Någon måste betala för alla jävligheter de gått igenom." (s. 90)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar