torsdag 6 maj 2010

Om en bok av "Fritz" Perls

Egentligen har jag aldrig varit någon stor beundrare av Frederick S. Perls och hans gestaltterapi, men jag måste erkänna att boken "Gestaltterapi ord för ord" (1974) innehåller en del kloka formuleringar. Därför tänker jag nu plåga er i vanlig ordning med några citat.


"(...) om man hela tiden ägnar sig åt att räkna ut saker och ting sugs energin upp av tänkandet och man varken ser eller hör längre." (s. 34)

"Om man blir medveten varje gång man blir förvirrad är detta terapin. Och då tar naturen över. Om man inser detta och accepterar förvirringen
löser sig förvirringen av sig själv." (s. 36)

"(...) mognande är att gå från stöd utifrån till självstöd." (s. 40)

"(...) vi lever i klichéer. Vårt beteende sker enligt mönster. Vi spelar samma roller om och om igen." (s. 41)

"Om människor lyssnade skulle vi ha fred i världen." (s. 47)

"Vi lever på två nivåer - den offentliga nivån som är vad vi gör, som är iakttagbar, verifierbar; och den privata scenen, den scen där vi tänker, repeterar, där vi förbereder oss för de framtida roller som vi vill spela." (s. 56)

"De flesta människor spelar två slag av intellektuella spel. Ett är jämförelsespelet, 'mer än'-spelet - min är större än din, mitt hus bättre än ditt. (...) Det andra spelet som är oerhört betydelsefullt är 'vad som passar'-spelet. (...) Om ni vill spela en viss roll - säg att ni skall gå på en fest och verkligen göra er - då måste ni ta på er dräkten för denna roll. (...) Den dräkten passar mig (...)" (s. 67)

"Ju mer splittrad en person är desto kusligare är hans drömmar." (s. 124)

"Man kan inte vara ärlig och neurotisk på samma gång." (s. 125)

"Förändringar sker av sig själva. Om man går djupare in i det som man är, om man accepterar det som finns där, då inträffar förändring automatiskt av sig själv." (s. 175)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar